lördag 8 augusti 2020

Utgångspunkten, del 2.

Kapitalförsäkring (KF) per augusti 2020

Det andra inlägget på tema portfölj per "idag" avser det som ligger i Kapitalförsäkring (KF), se figur nedan.

Tillägg till figur ovan är att denna del utgör ca 43 % av den totala portföljen per augusti 2020. Resterande delar består av ISK -portföljen på ca 52 % samt Lendify som utgör ca 4 %. 

Min fäbless och svaghet för fastighet gör sig gällande även här, där dock innehaven i Realty Income och W P Carey varit med sedan jag skaffade KF-konto (sommar 2018). Sedan dess har jag utökat och vidgat samlingen av innehav där då strävan har varit och fortsätter att vara diversifiering. Som synes är en utgångspunkt som jag har att utgå ifrån vad man kallar eng. S & P 500 Dividend Aristocrats (bolag inom S & P 500 index vilka har lyckats med att höja sin årliga utdelning under en period av minst 25 år). I mitt tycke utgör detta en god initial filtreringsmetod då bedriften med kontinuerligt höjd utdelning bevisar affärsmodellens inneboende långsiktiga styrka och bärkraftighet. Naturligtvis utgör inte historisk avkastning (utdelning) en garanti för framtida.

Ett problem som blir mer och mer påträngande i och med en ökad diversifiering av portföljen är att kunna hålla ”koll ”på alla bolagen ifråga. I ärlighetens namn hade jag nog inte ”koll” när jag endast hade 2 innehav (se inlägg "Utgångspunkten, del 1."), men det var ju rimligen enklare att ha ett någorlunda ”hum” om de två.

Ytterligare dimension inom detta är att det inte är svenska bolag det avser (KF-kontot).
När jag i min vardag läser på di.se och andra svenska media så blir ju exponeringen mot svenska bolag det naturliga. 
Med andra ord presenterar detta ett problem där jag dock i någon dimension motverkar detta då jag går på historiken (utdelningsaristokrater inom S & P 500 index), vilket borgar för en viss from av trygghet. Det naturliga urvalet i och med denna (måhända något tråkiga) ansats är att det kommer förekomma ett stort inslag av bolag med starka varumärken bland innehaven. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Impulsivt köp (typ)...

En aktie som jag har fått för mig att gilla, drivet av att den är inom den defensiva sfären med substans i botten, är den amerikanska Reit:e...